Pietvakarių Lietuvos oro erdvėje jau šiemet planuojamas nustatyti specialus kariniams bepiločiams orlaiviams skirtas oro erdvės koridorius – tokius oro erdvės naudojimo tvarkos pakeitimus š. m. gegužės 2 d. aptarė Lietuvos aeroklubo ir Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų atstovai.
Lietuvos kariuomenė stiprina bepiločių orlaivių pajėgumus, jų veikimo galimybes bei siekia tobulinti bendradarbiavimą su civiliais aviatoriais. Pasienio ruožo kontrolės stiprinimui, vykdant žvalgybą iš oro su bepiločiais orlaiviais, kariškiai nuo Kazlų Rūdos poligono (EYD-12) iki vakarinės šalies sienos pageidauja nustatyti siaurą oro koridorių (ribojamąją oro erdvę). Šis koridorius būtų aktyvuojamas tik esant poreikiui vykdyti karines misijas.
Susitikime dalyvavęs Lietuvos sklandymo sporto federacijos prezidentas Linas Miežlaiškis išreiškė sklandytojų susirūpinimą dėl galimų sunkumų sklandytojams – būtent vakarinėmis Kauno apylinkėmis driekiasi daugelis tolimesnių sklandymo maršrutų tarp rytų, pietų ir vakarų Lietuvos, o numatomos koridoriaus ribos iš dalies persidengia su sklandytuvų „darbo erdve“.
Kariškiai pristatė savo siekį stiprinant šalies saugumą kiek galima mažiau apriboti civilinės aviacijos veiklą. Jų teigimu, planuojamas oro erdvės koridorius neturėtų kelti didelių sunkumų – kariškiai pagal planuojamą nustatyti tvarką įsipareigoja paraišką dėl koridoriaus aktyvavimo pateikti iš vakaro, o pasinaudoję ar baigę atitinkamą misiją – atšaukti oro erdvės apribojimus. Kariškiai taip pat akcentavo, jog esant galimybėms bepiločių orlaivių skrydžius jie vykdo valdomojoje oro erdvėje aukštyje, kuris yra virš 95 skrydžio lygio, todėl planuojamas koridorius bus naudojamas tik tuo atveju, kai nebus galimybės skristi valdomoje oro erdvėje.
Planuojamas oro erdvės koridorius ir numatoma jo naudojimo tvarka neturėtų sukelti sunkumų ir Marijampolės aviatoriams – tokį įsitikinimą susitikimo metu išreiškė Marijampolės aeroklubo, administruojančio už keliolikos kilometrų į pietus nuo planuojamo koridoriaus esantį Sasnavos aerodromą direktorius Alvydas Danilaitis. Analogišką nuostatą oro balionų pilotų požiūrio klausimu patvirtinto ir Lietuvos oreivių federacijos prezidentas Vytautas Sviderskis.
Lietuvos aeroklubo prezidento Arūno Gražulio siūlymu susitikimo dalyviai sutarė parengti neformalų memorandumą dėl numatomo įsteigti oro erdvės koridoriaus, kuris taptų rekomendacijoms tiek pilotams, ketinantiems skristi Pietvakarių Lietuvos nevaldomoje oro erdvėje, tiek ir kariškiams, planuojantiems karinius bepiločius skrydžius.
Kviečiame visus, neabejingus aviacijai ir jos bendruomenei, prisidėti prie Lietuvos aviacijos plėtros skiriant 1,2% nuo Jūsų gyventojų pajamų mokesčio (GPM).
Elektroninio deklaravimo sistemoje (EDS) prašymą skirti paramą užpildysite lengvai ir greitai: naudodamiesi naujuoju paramos vedliu užtruksite vos kelias minutes. Pildydami formą paieškos langelyje įrašykite "Lietuvos aeroklubas" arba įveskite Lietuvos aeroklubo identifikacinį numerį: 190776531. Skiltyje „E4“ įrašykite savo pasirinktą skiriamą procentą (daugiausiai – 1,2%). Skiltyje „E5“ įrašykite kuriam laikotarpiui skiriate paramą (galima skirti laikotarpiui iki 5 metų).
Paramos gavėjo identifikacinis kodas (numeris) – 190776531
Paramos gavėjo pavadinimas - Lietuvos aeroklubas
Valstybinė mokesčių inspekcija primena, kad Lietuvos Respublikos piliečiai ir nuolatiniai gyventojai šią paramą gali skirti keletui organizacijų. Tam, deklaruojant paramos gavėjus, pakanka nurodyti organizacijas, kurioms mokesčių mokėtojas skiria tokią paramą – pvz. 0,6% - paramos skirti karo Ukrainoje aukoms padedančioms organizacijoms, 0,3% - Lietuvos aeroklubui ir 0,3% savo aeroklubui, federacijai ar pan.
Kviečiame būti pilietiškais ir atkreipti dėmesį į galimybę nukreipti dar po 0,6% savo pernai sumokėtų mokesčių profsąjungoms bei politinėms partijoms.
Primename, jog reaguojant į Rusijos agresiją prieš Ukrainą įvestos Europos Sąjungos sankcijos Rusijos juridiniams ir fiziniams asmenims apima ir aviacijos sektorių.
Europos aviacijos saugos agentūros (EASA) paskelbtame sankcijų išaiškinime nurodoma, jog ES paskelbtos sankcijos reiškia, jog Europos Sąjungos fiziniai ir juridiniai asmenys negali teikti paslaugų Rusijos piliečiams, Rusijos piliečiams priklausantiems orlaiviams, taip pat Rusijoje registruotiems orlaiviams.
Išimtys iš šių sankcijų taikomos tik tuo atveju, jei mokymo paslaugų gavėjas – Rusijos pilietis yra Europos Sąjungoje veikiančios aviakompanijos darbuotojas, o tokiai aviakompanijai netaikomos sankcijos. Taip pat galimos išimtys humanitariniais pagrindais. Visais kitais atvejais, pvz. jei mokymo paslaugų gavėjas – Rusijos pilietis ketina skraidyti Rusijos Federacijoje ar Rusijos Federacijoje registruotu orlaiviu, mokymo paslaugos tokiam asmeniui negali būti teikiamos;
Išsami informacija dėl sankcijų apimties ir konkrečių atvejų – klausimų ir atsakymų (Q&A) forma parengtame EASA dokumente - Q&As Batch 2 – 29/03/22 (anglų k.).
Š.m. kovo 26 d. įvykusioje Lietuvos aeroklubo metinėje ataskaitinėje konferencijoje išrinktas naujas LAK prezidentas. Septynioliktuoju LAK prezidentu tapo Arūnas Gražulis, viešojo sektoriaus profesionalas, ultralengvųjų orlaivių ir sklandytuvų pilotas, dėstytojas.
Savo kalboje naujasis LAK prezidentas akcentavo poreikį stiprinti LAK dalyvavimą sprendžiant aviatorių bendruomenei aktualius nacionalinio reguliavimo klausimus, bendrai aviatorių ir valstybės institucijų pastangomis ieškoti visoms pusėms naudingų kompromisų oro erdvės naudojimo, aviacijos sporto finansavimo, aviacijos sporto rėmimo ir kitais klausimais, skatinti aviacijos bendruomenės atsinaujinimą, jaunimo įsitraukimą, didinti LAK matomumą viešojoje erdvėje, tęsti ankstesnių LAK vadovų pradėtus darbus.