Lapkričio 27 d. (pirmadienį) 17 val. 30 min. Kauno karininkų ramovės Kunigaikščių menėje, (A. Mickevičiaus g. 19, Kaunas) vyks Irenos Jacevičienės Žukauskaitės knygos „Atlanto nugalėtojo dukra“, skirtos S.
Dariaus ir S. Girėno skrydžio per Atlantą 90- osioms metinėms, pristatymas.
Dalyvauja: autorė, S. Dariaus provaikaitis Ąžuolas Maštaras ir proprovaikaičiai Monika ir Tomas Maštarai, Lietuvos nepriklausomųjų rašytojų sąjungos pirmininkė Dalia Milukaitė-Buragienė, LNRS rašytojai, Pasaulio lietuvių centro direktorius Valdas Kubilius, Lietuvos aviacijos tyrinėtojas Gytis Ramoška, Vytauto Didžiojo karo muziejaus muziejininkas Algirdas Gamziukas, Lietuvos aviacijos muziejaus direktorius Mindaugas Kavaliauskas, Lietuvos karinių oro pajėgų atstovai.
Renginį ves aktorė Virginija Kochanskytė.
Maloniai kviečiame visus, besidomiončius tiek aviacijos, tiek ir visos Lietuvos istorija.
Lapkričio 26-27 d. Deitone (JAV Ohajo valstija) vyko pasaulio valstybių nacionalinės aviacijos federacijas vienijančios organizacijos - Tarptautinės aeronautikos federacijos (pranc. Fédération aéronautique internationale, FAI ) generalinė konferencija.
Kaip ir kasmet 2023 m. FAI generalinėje konferencijoje buvo pagerbti nusipelnę aviatoriai. Net du Lietuvos aviatoriai šiemet gavo FAI apdovanojimus – už aukštus sportinius pasiekimus CIAM (aviamodeliavimo sporto komisijos) Legendos medaliu buvo apdovanotas raketų modeliavimo sporto atstovas, tris kartus tapęs pasaulio čempionu Maksimas Timofejevas, o Polio Tisandje (prac. Paul Thissandier) diplomu už indėlį į aviacijos populiarinimą - vienas žymiausių Lietuvos aviamodeliuotojų Donatas Paužuolis. Primisime, kad anksčiau šiais metais už aviacijos populiarinimą Sabihos Gokcen (turk. Sabiha Gökçen) medaliu FAI įvertino buvusią LAK prezidentę Eglę Paužuolienę, o metų pradžioje pirmoji vieta pasauliniame vaikų piešinių konkurse, jauniausių dalyvių kategorijoje, buvo skirta moksleivei iš Mažeikių Ūlai Tankūnaitei.
Konferencijoje, greta prezidento ir komisijų veiklos ataskaitų, aviacijos sporto pasiekimų aptarimo, buvo svarstomi ir kiti aktualūs aviacijos sporto plėtros klausimai. Konferencijos delegatai patvirtino nuo kitų metų pradžios įsigaliosiantį atnaujintą Etikos kodeksą. Daug diskusijų susilaukė FAI biudžeto klausimas bei ketinimai jį didinti. Po karštų diskusijų buvo sutarta atsisakyti siūlymo biudžetą didinti infliacijos rodikliu ir dar 6 procentiniais punktais bei sutarta, kad FAI biudžetas augs tiek, kiek išaugo Šveicarijos vartojimo kainų indeksas.
Ne mažiau intensyvių diskusijų sulaukė sprendimai apdovanoti Rusijos ir Baltarusijos aviatorius. FAI yra prisijungusi prie tarptautinių sankcijų šioms šalims agresorėms ir jų narystės FAI yra suspenduota. Kartu, kai kuriems šių šalių sportininkams FAI yra skyrusi apdovanojimus už sportinius arba viso gyvenimo pasiekimus (pvz. E. Thissandier diplomas). FAI konferencijoje buvo pakartotinai patvirtinta nuostata, jog šie apdovanojimai galės būti įteikti tik pilnai atstačius Rusijos ir Baltarusijos narystę, t.y. apdovanojimai negalės būti įetikti tol, kol galios tarptaytinės sankcijos.
Konferencijos dalyviai patvirtino Saudo Arabijos aeroklubo pasiūlymą kitų metų generalinę konferenciją surengti šioje šalyje. Planuojamomis konferencijos metu – 2024 m. lapkričio 20-21 d. greta šalies sostinės Riado įsikūrusiame ir nacionalinio aeroklubo iš dalies valdomame Al Tumamos (arab. Al Thumamah) aerodrome vyks didžiulė, penkias dienas truksianti aviacijos šventė.
Po trijų metų pertraukos šis renginys vėl vyko gyvai. Šį kartą JAV Nacionalinės aviacijos aeronautikos asociacijos (ang. NAA) kvietimu konferencija buvo surengta mieste, kuriame dar 1903 m. broliai Raitai (angl. Wright) vykdė pirmuosius motorizuotų už orą sunkesnių orlaivių skrydžius ir kuris savo turistinį šūkį yra suformulavęs dviem žodžiais – „aviacijos gimtinė“ (angl. The Birthplace of Aviation). Šiame, jau 117-ąjame, FAI renginyje dalyvavo arba buvo atstovaujami 45 valstybių nacionalinės aviacijos organizacijos, visų 12 FAI komisijų atstovai. Lietuvą ir Latviją atstovavo Lietuvos aeroklubo prezidentas Arūnas Gražulis.
Data: 2023 spalio / d. 12 val.
Vieta:Įstros lėktuvų muziejus, Panevežio rajonas
R.S.V.P. iki spalio 3 d. +370 687 32001 a r b a Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlių. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį.
Informacija lakūnams: esant tinkamoms oro salygoms,kviečiame atskristi
Organizatoriai: Panevežio rajono savivaldybė ir Įstros lėktuvų muziejus
Autorius - tautodailininkas Albertas Valikonis
1952 m. pradėjo mokytis Žemaičių Naumiesčio vidurinėje mokykloje. Tais pačiais metais su bendraminčiais įkūrė pogrindinę antikomunistinę organizaciją. Po poros metų ji buvo išaiškinta. 1954 m. suimtas, kalintas Vilniaus Lukiškių kalėjime, po Stalino mirties, slopstant represijoms amnestuotas, suklastojus biografijos faktus, pavyko baigti vidurinę mokyklą.
Dirbo Šilutės moksleivių namuose, bibliotekoje, kultūros namuose. 1956 m. įkūrė Šilutės aviacijos sporto klubą, 1960–1973 m. jam vadovavo. 1963 m. baigęs aviacijos kursus gavo lakūno-instruktoriaus teises. 1969 m. baigė Kalugos (Rusija) aviacijos mokyklą, įgijo lakūno-inžinieriaus specialybę. 1974 m. įsidarbino Prienų aviacijos gamykloje lakūnu-bandytoju ir konstruktoriumi.
Nuo 1981 m. gyvena Panevėžyje, pradėjo dirbti miesto aeroklubo inžinieriumi-lakūnu, nuo 1991 m. – V. Kensgailos aviacijos įmonės lakūnu-konstruktoriumi. 2001–2011 m. – Panevėžio miesto savivaldybės tarybos narys.
Pirmos klasės lakūnas, aviacijos sporto meistras.
Suprojektavo ir pastatė 9 skraidančius aparatus, pirmąjį – dar būdamas dešimtmetis vaikas. 1958 ir 1959 m. sukonstravo vienvietį ir dvivietį mokomuosius sklandytuvus VK-2 ir VK-3, 1961 m. – lėktuvą „Žuvėdra“ VK-4, 1975 m. – monoplaną VK-5, 1982–1983 m. Panevėžyje atkūrė istorinį S. Dariaus ir S. Girėno lėktuvą „Lituanica“ VK-6, 1986 m. – skraidančią laboratoriją VK-7 eksperimentiniams lėktuvų mazgams bandyti, 1989 m. – žemės ūkio paskirties lėktuvą „Aušra“ VK-8, 2010 m. – dvimotorį aštuonvietį keleivinį lėktuvą VK-9. Visi gerai įvertinti specialistų, o „Aušra“ už unikalius techninius duomenis pripažinta geriausiu naujos technikos pavyzdžiu Sovietų Sąjungoje, pateko į Gineso rekordų knygą kaip efektyviausias ir ekonomiškiausias tokio tipo lėktuvas.
Daug prisidėjo prie aviacijos istorijos populiarinimo. Sukūrė tris lėktuvo „Lituanica“ kopijas. Pirmoji panaudota filmuojant vaidybinį filmą „Skrydis per Atlantą“ (rež. R. Vabalas, 1983). 1993 m., švenčiant S. Dariaus ir S. Girėno skrydžio 60-metį, savo sukonstruota „Lituanica“ skrido maršrutu Kaunas-Soldinas-Kaunas, taip simboliškai užbaigdamas lakūnų žygį. 2003 m., švenčiant „Lituanicos“ skrydžio 70-metį, ja apskrista Lietuva. Norėdamas pademonstruoti Lietuvos nepriklausomybę, 1991 m. su sūnumi Dariumi lėktuvu „Aušra“ išskrido į naujų aviacijos kūrinių parodą Stokholme. Grįžtant sovietinių naikintuvų nutupdyti karinėje bazėje, tardyti, lėktuvą pavyko atgauti tik po Rusijoje įvykusio rugpjūčio pučo.
Paluknio aerodrome Lietuvos aeroklubas surengė ypatingą ekskursiją Jono Basanavičiaus gimnazijos mokiniams taip atsidėkodami už šį pavasarį suteiktą galimę jų mokyklos aktų salėje surengti metinę LAK konferenciją.
Ekskursijoje vaikai galėjo pažinti lektuvus ir sklandytuvus iš arčiau. Ši edukacinė pramoga buvo skirta skatinti aviacijos pažinimą. Mokiniai buvo supažindinti su įvairių lektuvų tipais, kiekvieno iš jų unikaliomis techninėmis charakteristikomis bei dizainu.
Be to, mokiniams buvo demonstruojami įvairių tipų sklandytuvai taip pat buvo atskleista, kiek detalių, planavimo ir dėmesio reikia užtikrinti saugų ir sėkmingą skrydį.
Ekskursijos metu mokiniai taip pat išgirdo apie skrydžio vadovo darbo specifiką, jų žinių svarbą ir profesinę atsakomybę. Tai buvo neįkainojama patirtis, leidusi mokiniams aktyviai domėtis aviacijos pasauliu ir suteikusi aiškesnį įvaizdį apie tai, kaip ir kada galima pradėti mokytis skraidyti.