FAI generalinėje asamblėjoje – vadovybės rinkimai, kosmoso ribos apibrėžimas bei aktualūs aviacijos sporto vystymosi klausimai
Lapkričio 19-22 d. Riade (Saudo Arabija) vykusioje Tarptautinės aeronautikos federacijos (FAI) 118-oje Generalinėje konferencijoje diskusijų apie aviacijos sporto dabartį ir ateities perspektyvas fone įvyko ir naujos federacijos vadovybės rinkimai.
1905 m. įkurta Tarptautinė aeronautikos federacija yra viena seniausių tarptautinių sporto federacijų pasaulyje. Kaip ir kitos sporto federacijos, FAI susiduria su technologijų pažangos sąlygojamais iššūkiais. Pagrindinis jų – skaitmeninių technologijų plėtra ir skverbtis į visas gyvenimo sritis. Greta plataus skaitmeninių technologijų taikymo „tradicinių“ aviacijos sporto šakų varžybų ir rekordų fiksavimui, aviacijos sporto skaitmenizavimas sukūrė dronų sporto šaką ir pastaraisiais metais itin sparčiai progresuojančią e-sporto kryptį. Nepaisant kartais kiek ironiško „tradicinio“ aviacijos sporto atstovų požiūrio, aviacijos e-sportas nėra tiesiog kompiuteriniai žaidimai. Aviacijos e-sportas yra pagrįstas aukšto lygio programinės įrangos, atsižvelgiančios į visus tikro skrydžio parametrus, naudojimu. Kitaip tariant – e-sporto siekiamybė pasiūlyti tokias varžybas, kurios nuo tikro skrydžio skirtųsi tik tuo, kad sportininkas asmeniškai nepatirtų orlaivį veikiančių fizinių jėgų poveikio. E-sportas vystosi tiek kaip atskira aviacijos sporto disciplina, tiek ir kaip kiekvienos aviacijos sporto šakos dalis (pvz. akrobatinių modelių skrydžiai, aviamodelių sklandymas, net ultralengvųjų orlaivių navigacinės lenktynės).
Šiuo metu FAI yra 92 nariai – nacionaliniai aeroklubai. Iš jų pilną balso teisę turi 79 laiku nario mokesčius mokantys nariai. Kiekvieno nario turimas balsų skaičius (taip pat ir nario mokestis) priklauso nuo pilotų skaičiaus konkrečioje šalyje. Pavyzdžiui, Lietuva turi 3 balsus, Latvija - 1. Švedijos atstovai, atsižvelgami į sumažėjusį pilotų skaičių, paprašė sumažinti šalies turimą balsų skaičių iki 6. Konferencijoje narystę FAI atnaujinęs Kataras deklaravo, jog šioje šalyje yra 45 tūkst. pilotų sportininkų, dėl ko šiai valstybei priklauso 7 balsai.
Jau renginio pradžioje FAI susilaukė kritikos dėl menko naujų narių įtraukimo, didžiosios pasaulio dalies šalių neatstovavimo. Diskusijoje buvo akcentuota, kad aviacija nėra paprasta sporto šaka, ir būtent nuo kiekvienos šalies aviatorių pastangų, kaip ir politikų sąmoningumo labai priklauso tai, kaip konkrečioje valstybėje vystysis sportinė aviacija.
Konferencija prasidėjo FAI apdovanojimų įteikimu praėjusiais nusipelniusiems aviatoriams. Konferencijos metu apdovanojimai buvo įteikti tik joje dalyvavusiems laureatams. Vienas tokių apdovanojimų - FAI aukso medalis - buvo įteiktas Lietuvos ir viso pasualio sklandytojams gerai pažįstamam daugkartiniam pasaulio čempionui Sebastijanui Kawai. Lietuvos senovinių orlaivių restauravimo meistras Benvenutas Ivanauskas, kurio nuopelnai šiemet buvo įvertinti FAI Phoenix apdovanojimu, jį gaus paštu.
Konferencijos dalyviai išklausė FAI komisijų – Aerobatikos (CIVA), Aviamodeliavimo (CIAM), Astronautikos rekordų (ICARE), Balionų (CIA), Bendrosios aviacijos (GAC), Bendrosios aviacijos sporto (CASI), Mėgėjų gamybos ir eksperimentinių (CIACA), Parašiutų (ISC), Sklandymo (IGC), Skraidyklių ir parasparnių (CIVL), Sraigtasparnių (CIG), Ultralengvųjų ir paramotorių orlaivių (CIMA) sporto komisijų bei trijų techninių FAI komisijų – aplinkosaugos (EnvC), medicinos bei psichologijos (CIMP) ir švietimo (Educ) komisijų veiklos ataskaitas.
Komisijų ataskaitose buvo iškelta daug probleminių aspektų, su kuriais susiduria aviacijos sporto varžybų organizatoriai. Teisėjų gebėjimo ir teisėjavimo kokybės iššūkius ketinama spręsti formuojant FAI lygmens mokymo ir sertifikavimo programas (CIVL komisija). Taip pat ne visi nacionaliniai aeroklubai aktyviai dalyvauja FAI ir atitinkamų FAI komisijų veikloje. Svarbi problema yra sąlygojama elitistinio ir demokratinio požiūrių susidūrimo – kai kuriose aviacijos sporto šakose itin jaučiamas siekis koncentruotis tik į aukščiausio lygio sportininkus ir varžybas, ignoruojant žemesnių gebėjimų lygio sportininkų ir naujų pilotų pritraukimo poreikius.
Vienas įdomiausių klausimų buvo ICARE komisijos informacija apie šios komisijos eksperto pateiktas Nicolas Barend pateiktas Karmano linijos (tarptautinės kosmoso ribos) apibrėžimas. Tradiciškai ši riba yra apibrėžiama kaip 100 km, tačiau Barend‘as, remdamasis Karmano tyrimais, šios linijos apibrėžimą suvedė į formulę, kurioje kosmoso riba išreiškiama per orbitinį greitį ir maksimalų pusiausvyros greitį. Matematinė formulė tik patvirtino kiek daugiau nei prieš pusę amžiaus FAI iniciatyva nustatytos kosmoso ribos teisingumą.
Konferencijos dalyviai svarstė narystės FAI paraiškas. Į FAI vienbalsiai priimtos Botsvanos parašiutų asociacija, Karališkoji Maroko lengvosios ir sporto aviacijos federacija, Juodkalnijos aeronautikos sporto federacija ir Omano aviacijos sporto komitetas. Dėl Korėjos liaudies demokratinės respublikos centrinės aviacijos asociacijos paraiška atnaujinti narystę sulaukė konferencijos dalyvių klausimų, ko išdavoje buvo nutarta balsuoti. 51% (119) balsų dauguma, 34 balsais parėmus narystę ir 14 balsų susilaikius, Šiaurės Korėjos aviacijos organizacijos narystės paraiška buvo atmesta. Konferencijos dalyviai taip pat pritarė Kambodžos aviacijos sporto federacijos pateiktai laikinosios narystės paraiškai. Kartu buvo atnaujintos dar dviejų laikinųjų narių - Paragvajaus ir Laoso aviacijos sporto federacijų – narystės.
Konferencija patvirtino FAI biudžetą 2025 m. Biudžetas, lyginant 2024 m., išaugo 1,5 proc., t. y. infliacijos Šveicarijoje, kur ir yra įsikūrusi FAI būstinė, dydžiu.
Ši FAI konferencija buvo rinkiminė – jos dalyviai rinko FAI prezidentą, viceprezidentus bei vykdomojo biuro narius. Didžiausią intrigą sukėlė prezidento rinkimai – nors ikišiolinis FAI prezidentas Devidas Monksas (David Monks) buvo laikomas labai tikėtinu kandidatu būti perrinktas, prieš pat balsavimą jis netikėtai pareiškė atsisakantis kandidatuoti naujai keturių metų kadencijai. Kitu kandidatu buvo JAV atstovas Greg‘as Principato. Prieš pat balsavimą apie kandidatavimą į prezidento pareigas pareiškė FIA CIG komisijos pirmininkė, sraigtasparnio pilotė Lenkijos atstovė Serafina Ogończyk-Mąkowska. Slaptu balsavimu, 242 balsais (86%) naujuoju FAI prezidentu buvo išrinktas Greg'as Principato.
FAI vykdančiaisiais direktoriais buvo išrinkti Kanados atstovė Gillian Rayner (245 balsai), Suomijos atstovas Timo Hyvonen (228 balsai), Marina Vigorito (186 balsai), JAV atstovė Mary Anne Stevens (185 balsai), Islandijos atstovas August Gudmundsson (180 balsų), Slovėnijos atstovas Igor Erzen (150 balsų). Vienu FAI viceprezidentų buvo išrinktas Lietuvos aeroklubo prezidentas Arūnas Gražulis.
FAI įstatai numato, kad FAI generalinė konferencija yra rengiama Šveicarijoje, nebent ankstesnė generalinė konferencija nutartų kitaip. Paraiškas surengti 2025 m. FAI generalinę konferenciją pateikė Suomijos ir Vengrijos nacionaliniai aeroklubai. Konferencijos dalyviai 160 balsų dauguma pritarė Suomijos siūlymui surengti 2025 m. FAI generalinę konferenciją Helsinkio oro uosto prieigose – Vantaa miesto priemiestyje.