Lietuvos aeroklubas kreipėsi į politines partijas su prašymu spręsti Lietuvos bendrosios ir sportinės aviacijos problemas

Politinėms partijoms rengiantis net trims šiemet vyksiantiems – Seimo, prezidento ir Europos Parlamento - rinkimams, Lietuvos aeroklubas kreipėsi į Lietuvos politines partijas su prašymu įtraukti Lietuvos bendrajai ir sportinei aviacijai svarbias problemas į partijų rinkimines programas.

Lietuvos aeroklubas – visuomeninė organizacija, vienijanti trylika Lietuvos aviacijos federacijų, kreipėsi į Lietuvos politines partijas su prašymu į rinkimines programas įtraukti įsipareigojimus dėl Lietuvos bendrajai ir sportinei aviacijai svarbių problemų sprendimo. Šios problemos yra susiję su valstybei priklausančios aviacinės įrangos ir infrastruktūros valdymu, aviacijos sporto bazių išlaikymu, ateities aviatorių rengimu, sąlygų tobulėti aviacijos sportininkams sudarymu. Daugeliui šių iššūkių įveikti pakaktų nedidelių nacionalinės teisės patobulinimų ir labiau į aviacijos poreikius orientuotos politinės praktikos.

 

Lietuvos Respublikai priklauso daugiau nei dvi dešimtys mūsų šalyje esančių aerodromų. Dėl šiuo metu galiojančių teisės normų, padėties žemės rinkoje, naujo aerodromo įkūrimas yra beveik neįmanoma užduotis. Per pastaruosius tris dešimtis metų valstybė beveik neskyrė lėšų šių aerodromų modernizavimui ar senstančios infrastruktūros atnaujinimui. Aerodromų tinkamumą skrydžiams palaiko ir aviacinę veiklą vykdo juose veikiantys aeroklubai. Aerodromų priežiūra yra brangi veikla.

Lietuvos aeroklubo nuomone, atsakingai į šalies ateitį žiūrinti ateities vyriausybė turėtų siekti aerodromų tinklo visoje šalyje išlaikymo ir modernizavimo, tobulinant jų tinkamumą sportinei ir pramoginei aviacijai, pagal galimybes pritaikant ir šalies gynybos reikmėms.

Nedidelės valstybės investicijos į valstybei priklausančios aerodromų infrastruktūros, pvz. angarų, kilimo ir tūpimo takų atnaujinimą, greitai ir ženkliai pagerintų padėtį šioje srityje. Efektyvia ir paprasta paramos priemone būtų galimybė aerodromus prižiūrintiems aeroklubams tokiomis pačiomis sąlygomis kaip ir ūkininkams įsigyti bent kelias tonas dyzelino per metus.

 

Praėjusio dešimtmečio pabaigoje valstybei priklausantis aviacinis turtas buvo perduotas savivaldybėms. Tokio sprendimo išdavoje keliolikos savivaldybių nuosavybėje atsidūrė įvairūs lėktuvai, sklandytuvai, jų išvilkimo įranga, angarai, aerodromų priežiūros įranga. Tokio sprendimo išdavoje, deja, pasitaiko atvejų kai šis turtas yra vertinamas vien kaip pasipelnymo šaltinis.

Lietuvos aeroklubo nuomone, atsakingai į šalies ateitį žiūrinti ateities vyriausybė turėtų siekti užtikrinti, kad aviatorių pastangomis sukurtas aviacinis turtas, net ir tapęs vietos savivaldos nuosavybe, būtų naudojamas aviacijos vystymui.

Lietuvos Respublika savo tikslu yra išsikėlusi vystyti inžinerinius visuomenės gebėjimus ir didinti inžinerinių profesijų patrauklumą. Techninės sporto šakos, suvienijančios žmogiškus gebėjimus su mechanizmų galia – ideali galimybė skatinti susidomėjimą inžinerinėmis profesijomis. Deja, tik apie penktadalis Aukšto sportinio meistriškumo programos finansavimo yra skiriama techninėms sporto šakoms, nepaisant to, kad jos yra daug brangesnės nei atletinės. Kita didelė problema – teisinės ir finansinės kliūtys aeroklubuose atlikti praktiką inžinerinių profesijų studentams. To pasekoje diplomus gavę jaunuoliai neretai nėra pasiruošę darbui, o Lietuvos miestų aeroklubuose dirbantys patyrę aviacijos specialistai neturi kam perteikti savo žinių.

 

Lietuvos aeroklubo nuomone, atsakingai į šalies ateitį žiūrinti ateities vyriausybė turėtų investuoti į su aviacija ir kitomis inžinerijos šakomis susijusių profesijų populiarinimą, taip pat mokymo praktikos sistemos sukūrimą ir finansavimą, išnaudojant Lietuvos aeroklubų tinklo žmogiškąjį ir materialųjį potencialą.

Lietuvoje jau beveik pusę amžiaus veikia unikali vaikų aviacinio mokymo sistema, kurios ašis – Broniaus Oškinio vaikų aviacijos akademija. Šią neformalaus ugdymo įstaigą, sudarančią galimybę įgyti vaikišką piloto licenciją, baigė keletas tūkstančių vaikų ir jaunuolių, ženkli dalis kurių tapo avialinijų pilotais, aviacijos inžinieriais, Lietuvą garsinančiais aviacijos sportininkais. Pastaraisiais metais vaikų mokymą sklandyti papildo jaunųjų dronų kūrėjų ir pilotų rengimo programos. Deja, pastaruoju metu, ieškant institucinės struktūros, kuriai valstybė galėtų priskirti šią unikalią mokymo įstaigą, yra iškilusi grėsmė jos egzistavimui.

 

Lietuvos aeroklubo nuomone, atsakingai į šalies ateitį žiūrinti ateities vyriausybė turėtų investuoti į su aviacija susijusių vaikų ir jaunimo būrelių veiklą, aviamodeliavimo ir kitokio aviacijos sporto varžybų organizavimą, jaunųjų inžinierių pasiekimų propagavimą.

Rusijos agresija prieš Ukrainą ir kiti pastarųjų metų konfliktai vaizdžiai iliustravo bepiločių orlaivių svarbą šiuolaikiniame karinio saugumo užtikrinime. Svarbūs visi bepiločių orlaivių komponentai – tiek pilotų rengimas, tiek ir inžinierių, galinčių kurti paprastus, pigius ar greitus ir sudėtingus dronus mokymas ir atitinkama techninė bazė skirtingose šalies regionuose. Lietuvos aeroklubo narė – Lietuvos aviamodelių sporto federacija – vienija keliolika aviamodeliavimo klubų, būrelių, kuriuose vystomi ir bepiločių orlaivių kūrimo bei pilotavimo gebėjimai.

Lietuvos aeroklubo nuomone, atsakingai į šalies ateitį žiūrinti ateities vyriausybė turėtų siekti išsaugoti turimą techninį, inžinerinį ir žmogiškąjį potencialą, išnaudoti turimas ir kurti naujas galimybes Lietuvoje projektuoti ir gaminti įvairios paskirties dronus.

Ženklesnė valstybės parama, tiek finansais (būrelių veiklos finansavimas), tiek infrastruktūra (pvz. išsaugant Vilniaus kordodromą, kurį Vilniaus miesto savivaldybė ketina sunaikinti), jau trumpuoju laikotarpiu (2-3 metai) duotų ženklius dronų pilotų ir kūrėjų gebėjimų augimo rezultatus.

 

Aukštos aviacinės technikos ir įrangos įsigijimo kainos ženkliai riboja aviacijos sporto prieinamumą visuomenei bei neigiamai atsiliepia inžinerinių profesijų patrauklumui. Dėl šios priežasties aviatoriai neretai renkasi senesnę, padėvėtą įrangą, neperka Lietuvoje gaminamų modernių sklandytuvų.

 Lietuvos aeroklubo nuomone, jog inžinerinių profesijų patrauklumą ir šalies aviacijos pramonės vystymąsi siekianti skatinti valstybė turėtų imtis priemonių sumažinti naujai įsigyjamų orlaivių ir orlaivių priežiūros paslaugų apmokestinimą. Negautą pridėtinės vertės mokestį labai greitai atpirks išaugusios aviatorių ir inžinierių veiklos teikiama socialinė ir ekonominė nauda!

Per pastaruosius tris dešimtmečius ne kartą keisti Lietuvos bendrąją bei sportinę aviaciją reglamentuojantys teisės aktai yra vis dar toli nuo būklės, kurią galima būtų pavadinti palankia. Sunkiai paaiškinamos Civilinio kodekso nuostatos, pagal kurias visi orlaiviai yra laikomi nekilnojamu turtu, dešimtmečius stringančios kertinių aviacijos elementų (orlaivių licencijavimo, tinkamumo, priežiūros) teisinio reglamentavimo reformos, bendrosios ir sportinės aviacijos bendruomenės institucinio atstovavimo nebuvimas – tai tik keletas klausimų, kurių sprendimui pakaktų nedidelių pastangų ir šiek tiek politinės valios, tačiau kurių išsprendimas ženkliai pagerintų daugiau nei dešimties tūkstančių Lietuvos aviatorių veiklą.

Lietuvos aeroklubo nuomone, jog savo šalies aviaciją siekianti vystyti vyriausybė turėtų skirti deramą dėmesį bendrosios ir sportinės aviacijos bendruomenės keliamoms problemoms,  stiprinti priimamų sprendimų skaidrumą ir efektyvumą Lietuvos bendrosios ir sportinės aviacijos atstovams užtikrindama vietą Transporto kompetencijų agentūros valdyboje bei kitose nacionalinio lygmens sprendimus aviacijos klausimais priimančiose darbo grupėse bei komisijose.

 

Dėl nedidelio valstybės dėmesio aviacijos bei kitam techniniam sportui, faktiškai visi Lietuvos techninių sporto šakų atstovai yra mėgėjai, o jų galimybės tiek dalyvauti tarptautinėse varžybose, tiek ir treniruotis, labai priklauso nuo sėkmės rėmėjų paieškose. Nepaisant to, nemažai Lietuvos atstovų yra įsitvirtinę pasaulio akrobatinio skraidymo, aviamodeliavimo, sklandymo, parasparnių, parašiutų sporto elite.

Suprasdami ribotas valstybės galimybes deramai finansuoti ir šių sporto šakų atstovus, Lietuvos aeroklubas mano, jog valstybė galėtų padaryti daugiau sukurdama palankesnes treniruočių ir dalyvavimo varžybose sąlygas (pvz. Darbo kodekse galėtų būti numatyta prievolė darbdaviui išleisti sportuojantį darbuotoją į tarptautines sporto varžybas), išsaugodama šiuo metu turimą aviacijos infrastruktūrą (pvz. Vilniaus kordodromas).

 

Lietuvos aeroklubas ir visa Lietuvos aviatorių bendruomenė tikisi, kad į iškeltas problemas bei siūlomus iššūkių sprendimo būdus politinės partijos atsižvelgs tiek savo rinkimų programose, tiek ir po rinkimų, gavę galimybę formuoti ar įtakoti vyriausybės programą.

Lietuvos aeroklubas ir aviacijos sporto federacijos yra pasirengę visapusiškai padėti formuojant ir įgyvendinant Lietuvos sportinei ir bendrajai aviacijai, o taip pat šalies inžinerinio potencialo vystymuisi draugišką politiką.

Olimpinio judėjimo 100-metis

Šiemet Lietuvoje minimas Olimpinio judėjimo 100-metis, kurio proga Lietuvos tautinis olimpinis komitetas kartu su tvaraus judumo platforma ir mobiliąja programėle „Walk15“ organizuoja ėjimo iššūkį ir kviečia jame dalyvauti viso pasaulio lietuvius.

Plačiau:https://www.ltok.lt/olimpinio-judejimo-100-meciui-lietuvoje-pamineti-kvietimas-prisijungti-prie-ejimo-issukio/

Ultralengvųjų ir paramotorių orlaivių komisijos (CIMA) posėdis

Trys dienos diskusijų Kaune apie aviacijos sporto ateitį: Lietuvos aviacijos gimtinėje vasario 22-24 d. vyksta Tarptautinės aeronautikos federacijos (angl. FAI - World Air Sports Federation) ultralengvųjų ir paramotorių orlaivių komisijos (CIMA) posėdis.
Lietuvos Ultralengvųjų orlaivių pilotų federacija ir, ypač, Rytis Paliulis su nedidele Lietuvos aeroklubo pagalba surengė labai aukšto lygio tarptautinį renginį, kuriame, be komisijos narių iš viso pasaulio - nuo Japonijos iki JAV, nuo Australijos iki Suomijos, dalyvavo ir FAI generalinis sekretorius Marcus Haugeny.
Nuotraukose: FAI komisijos vadovybė ir visi nariai.

Lietuvos tautinio olimpinio komiteto generalinė asamblėja

Šiandien, vasario 23 d. vyksta Lietuvos tautinio olimpinio komiteto generalinė asamblėja.
Asamblėja - eilinė, tačiau šie metai Lietuvos olimpiniam judėjimui tikrai ne eiliniai. Lygiai prieš 100 metų, 1924-aisiais Lietuvos rinktinė debiutavo olimpinėse žaidynėse, kurios tais metais vyko Paryžiuje. Šiemet olimpinės žaidynės vėl vyks šiame mieste.
Nepaisant atletinių pastangų, kurių reikia sportinių skrydžių vykdymui, aviacija nepatenka į olimpinių sporto šakų sąrašą (nors LAK turi balso teisę LTOK asamblėjoje), tačiau tarpukariu vykusioje Lietuvos tautinėje olimpiadoje buvo ir aviacijos rungtys.
Sveikiname kolegas su svarbiu jubiliejumi, linkime sėkmės įveikiant iššūkius ir sergame už Lietuvos olimpiečius, šiemet vėl vykstančius į Paryžių!

Su vasario 16-ąja - Lietuvos valstybingumo atkūrimo diena!

Vasario 16-oji sudarė galimybes atkurti valstybę ir sukurti modernų Lietuvos valstybingumą.
Vasario 16-oji taip pat atvėrė galimybes sukurti modernią Lietuvos aviaciją - tiek karinę, tiek ir sportinę, civilinę.
Jau per pirmąjį Nepriklausomos Lietuvos dešimtmetį susikūrė karinė aviacija bei pradėjo formuotis civilinė bei sportinė aviacija, kurios kūrimesi "pirmu smuiku" griežė 1928 m. įkurtas Lietuvos aeroklubas.
Iš Lietuvos jūrų muziejaus pasiskolintoje nuotraukoje - Lietuvos sklandymo sporto pradžia - Lietuvos aeroklubo Nidos sklandymo mokyklos sklandytuvo RRG Zogling startas nuo Nidos kopos. Šio sklandytuvo pagrindu buvo sukurtas vienas pirmųjų (po 1911 m. J. Garalevičiaus sklandytuvo) lietuviškų sklandytuvų - B. Oškinio T-1 "Technikas".  
Su švente!
Gerų skrydžių laisvos Lietuvos danguje!

LAK tarybos posėdyje – sprendimai dėl finansų, konferencijos, LAK pozicijos bendrosios aviacijos plėtros klausimais

Sausio 19 d. įvykusiame Lietuvos aeroklubo Tarybos posėdyje buvo apsvarstyti einamieji Lietuvos bendrosios ir sportinės aviacijos vystymo klausimai, priimti sprendimai dėl Aukšto sportinio meistriškumo programos finansavimo paskirstymo tarp aviacijos sporto federacijų – LAK narių bei LAK kasmetinės (rinkiminės) konferencijos organizavimo.

LAK Tarybos posėdyje LAK prezidentas A. Gražulis pristatė tarptautinės aeronautikos federacijos (FAI) generalinės asamblėjos, vykusios pernai metų spalio pabaigoje Deitone (JAV) aktualijas ir rezultatus. FAI – aviacijos sporto federacijas vienijanti tarptautinė organizacija neseniai atnaujino sporto kodeksą, pagal kurį rengiamos aviacijos sporto varžybos. FAI susiduria ir su finansiniais iššūkiais – asamblėjos metu buvo svarstomas siūlymas didinti nario įmokas Šveicarijos infliacijos dydžiu (FAI būstinė yra įsikūrusi Lozanoje) bei dar 6 procentiniais punktais. Daugumos balsais šis siūlymas buvo atmestas.

LAK Tarybos posėdyje buvo apsvarstytas ir Lietuvos aviacijos sporto federacijų finansinės disciplinos klausimas. Siūlymo esmė buvo nustatyti tvarką kokios drausminimo priemonėms turėtų būti taikomos federacijoms, kurių deklaruoti sportininkai be pateisinamos priežasties neišvyksta į suplanuotas tarptautines varžybas. Tokie reti, tačiau vis dar pasitaikantys atvejai apsunkina efektyvų finansų valdymą ir neigiamai atsiliepia kitų aviacijos sportininkų galimybėms dalyvauti tarptautinėse varžybose. LAK taryba nutarė peržiūrėti lėšų skirstymo tvarką bei nustatyti konkrečius įpareigojimus dėl informavimo apie kilusius dalyvavimo suplanuotose varžybose iššūkius.

LAK taryba priėmė sprendimą dėl LR Švietimo ir mokslo ministerijos skiriamos paramos Aukštos sportinio meistriškumo programos įgyvendinimui. 9 Lietuvos aviacijos sporto federacijos, kurių atstovai dalyvauja FAI I kategorijos varžybose pasiskirstė 137 330,35 eurų valstybės finansavimo, kuris atiteks aviacijos sporto rinktinių dalyvavimo tarptautinėse varžybose išlaidoms iš dalies padengti, aviacijos sporto federacijų išlaidoms pasirengimui tokioms varžybos, renginių Lietuvoje organizavimui bei LAK patiriamoms administracinėms išlaidoms iš dalies finansuoti.

LAK taryba taip pat pritarė B. Oškinio vaikų aviacijos akademijos rengiamo FAI piešinių konkurso bei Ultralengvųjų orlaivių federacijos rengiamo FAI CIMA komisijos posėdžio Kaune išlaidoms iš dalies padengti.

LAK taryba priėmė sprendimą dėl LAK konferencijos surengimo. 2024 m. konferenciją, kuri taip pat bus ir rinkiminė, nutarta surengti balandžio 6 d., Vilniuje.

LAK taryba svarstė siūlymus dėl valstybei priklausančių aerodromų valdymo modelio tobulinimo. Prieš keletą metų savivaldybėms perduoto aviacinio turto bei aerodromų praktinio valdymo kai kurie pavyzdžiai kelia aviatorių nerimą. LAK ne kartą kreipėsi į vyriausybę su siūlymais apsvarstyti galimybę centralizuoti valstybei priklausančių aerodromų valdymą, taip užtikrinant efektyvesnį administravimą ir aviacinės veiklos tęstinumą. Atsakydama į siūlymus vyriausybės kanceliarija bei švietimo, sporto ir mokslo ministerija pažymi, kad vyriausybė nemato jokio būdo atsiimti aviacinį turtą, kuris buvo perduotas savivaldybėms. Kartu centrinė valdžia mato galimybę tobulinti aerodromų valdymo modelį, tačiau laukia konkrečių pasiūlymų. LAK taryba nusprendė formuoti viziją kaip turėtų atrodyti aerodromų valdymas, užtikrinant, kad juose būtų vykdoma aviacinė veiklą, taip pat užtikrinant tokios veiklos tęstinumo ir ilgalaikiškumo garantijas.

LAK taryba taip pat priėmė sprendimą dėl aviacijos sportininkų apdovanojimo LAK medaliais už nuopelnus aviacijos sportui, varžybų organizavimą, jaunosios kartos aviamodeliuotojų ugdymą.

Image

Lietuvos Aeroklubas

Įmonės kodas: 190776531
Adresas: Sporto g. 11, LT-09238, Vilnius
info@aeroclub.lt

Laisvė
ir gyvenimas ore

Sekite Mus:

MEMBERSINCE 1931

MEMBER
SINCE 1931